Ciągłe podwyżki cen benzyny sprawiły, że jazda na benzynie należy do drogich przyjemności. Tankując samochód na stacji za ta samą ilość benzyny płacimy coraz więcej i niejednokrotnie skręca Nas, gdy sięgamy do portfela. Planując jazdę samochodem coraz częściej zastanawiamy się gdzie i czy w ogóle jechać, a jeżeli tak to jak rosnące wydatki pod dystrybutorem zmniejszyć. Rozwiązaniem naszych problemów i lekarstwem dla naszej skromnej kieszeni staje się wyposażenie naszego samochodu w instalację gazową.

Niejednokrotnie stawiamy sobie pytanie czy warto zamontować w samochodzie gaz. Tych którzy to uczynili już nie trzeba do tego przekonywać, ponieważ cieszą się ze swojej decyzji i zaoszczędzonych pieniędzy. Owszem zamontowanie gazu do samochodu kosztuje i nie zawsze są to małe pieniądze, lecz coraz więcej zakładów posiada możliwość zakupu na raty przy atrakcyjnych warunkach.. Wydane przez Nas pieniądze należy traktować jako inwestycję, która nie dość, że szybko się zwraca to dodatkowo podnosi wartość Naszego samochodu. Argumentem przemawiającym na korzyść gazu oprócz tego, że jest dwukrotnie tańszy jest jego powszechna dostępność i ogromna ilość stacji LPG.

 

 

Czy założenie samochodowej instalacji gazowej jest opłacalne?

 

Odpowiedź brzmi zdecydowanie TAK  - Gaz jest na dzień dzisiejszy znacznie tańszy od benzyny. Zachęcamy do skorzystania z naszego KALKULATORA, który pomoże zobrazować te oszczędności. Drugi powód jest taki że ,silnik zasilany gazem zużywa się znacznie wolniej niż zasilany benzyną. Gaz nie rozpuszcza oleju, w związku z czym tłoki ,pierścienie pracują cały czas na tzw. filmie olejowym przez co nie wycierają się i nie powiększają luzów między tłokiem a cylindrem. Pozwala to zachować żądaną przez producenta kompresję w silniku. Poza tym gaz spala się dużo płynniej dzięki wyższej liczbie oktan "110" od benzyny przez co osprzęt silnika tj. łańcuszek czy pasek rozrządu, alternator itp. też zużyje się znacznie wolniej.

 

Czy silnik traci moc po zamontowaniu instalacji gazowej?

Przy prawidłowo dobranej i dobrze zamontowanej instalacji gazowej , różnica mocy nie powinna być większa niż 15% - a wynika to głównie z mniejszej wartości opałowej gazu w stosunku do benzyny.

 

Czy instalacja gazowa jest bezpieczna?

Instalacja LPG w samochodach spełnia wysokie wymagania bezpieczeństwa. Różne testy zderzeniowe udowodniły, że dzięki wytrzymałości i integralności zbiornika paliwa, auto gaz jest bezpieczniejszy niż benzyna. Instalacje te posiadają wszelkie atesty bezpieczeństwa europejskiego i krajowego, dlatego nie ma przeciwwskazań do dopuszczenia pojazdu do ruchu, jak również podstaw do twierdzenia, że instalacja gazowa może być niebezpieczna, zwłaszcza, że system ten posiada szereg zabezpieczeń zarówno mechanicznych i elektrycznych. Dopływ gazu do silnika jest odcinany w momencie wyłączenia zapłonu. Zbiornik auto gazu jest wyposażony w specjalny wskaźnik, który umożliwia sprawdzenie, czy ilość gazu w zbiorniku nie przekracza 80% jego całkowitej pojemności.

Czy gaz można zakładać tylko do nowych samochodów?

Nie ma przeciwwskazań do montażu instalacji w samochodach starszych i takich z dużym przebiegu,  jeśli silnik nie spala nadmiernie oleju i ma odpowiednią kompresję.

 

Auto-gaz to paliwo ekologiczne

 

Spośród paliw naturalnych wykorzystywanych w gospodarce gaz jest najczystszym źródłem energii. Gaz płynny w najmniejszym stopniu obciąża środowisko, w którym żyjemy - i to w całym procesie jego przetwarzania: od wydobycia, aż do momentu spalenia. Podczas spalania gazu płynnego wydzielają się znacznie mniejsze, niż w przypadku innych nośników energii, ilości dwutlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu, sadzy i popiołu. W spalinach powstałych po spalaniu gazu płynnego nie ma tlenków siarki - uważanych za główną przyczynę kwaśnych deszczów - nie ma również pyłów czy fluorytów. Gaz ogranicza też postęp efektu cieplarnianego - emisja dwutlenku węgla jest 1,5 raza mniejsza niż w przypadku innych paliw płynnych i dwukrotnie mniejsza niż w przypadku paliw stałych. Ekologia jest szczególnie ważnym argumentem w odniesieniu do starszych samochodów. Zamontowane w nich instalacje gazowe pozwalają w znacznym stopniu ograniczyć zanieczyszczenia generowane do atmosfery. Instalacje gazowe LPG zapewniają również spełnienie rygorystycznych wymogów przewidzianych dla pojazdów eksploatowanych w Unii Europejskiej: EURO3 i EURO4.Jest to zatem paliwo ekologiczne.

JAK UTRZYMAĆ SPRAWNOŚĆ INSTALACJI GAZOWEJ

Należy wykonywać okresowo następujące czynności:

Regulacje silnika - zgodnie z zaleceniami producenta (zależnie do przebiegu samochodu):

Wymiany elementów silnika - zgodnie z zaleceniami producenta (zależnie od przebiegu samochodu):

 

INSTALACJE GAZOWE

 

Rozwój technologii zasilania samochodów gazem postępuje wraz ze zmianami wprowadzanymi przez producentów układów napędowych, przede wszystkim silników. Przy wyborze rodzaju instalacji pierwszorzędne znaczenie ma metoda wtrysku paliwa, która funkcjonuje w danym silniku (bądź też jej brak). Istotny jest również typ kolektora ssącego. Kluczowe jest tutaj znalezienie właściwego spośród wielu rozwiązań oferowanych przez producentów instalacji gazowych, gdyż coraz to nowsze generacje instalacji uwzględniają zmiany zachodzące w konstrukcjach silnikowych.

  Wybór instalacji wiąże się również z oczekiwaniami inwestora, co do funkcjonalności, efektywności i parametrów uzyskiwanych względem wartości eksploatacyjnych zastosowanego układu, gdyż systemy bardziej zaawansowane technologicznie w większym zakresie amortyzują spadki mocy silnika pracującego na gazie oraz wzrosty objętości pobieranego paliwa a nawet je eliminują.

Ogólnie rodzaje instalacji podzielić można na pięć generacji.                            Ich charakterystyki znajdują się poniżej:

Instalacja gazowa I generacji jest najprostszym systemem zasilania gazem. Montowana jest najczęściej w starszych autach z gaźnikiem lub wtryskiem bez sondy lambda. W skład układu wchodzi reduktor i elektrozawór gazowy (oraz dodatkowy elektrozawór benzynowy w przypadku gaźnika) otwierający lub zamykający przepływ gazu. Instalacja składa się też z centralki, miksera (czyli mieszalnika pobierającego gaz z reduktora-parownika i tworzącego mieszankę powietrzno-gazową), przewodów oraz zbiornika. Samochody z wtryskiem automatycznie mogą przełączać się na gaz z benzyny, gaźnikowe - trzeba przełączać ręcznie.

Układy II generacji przeznaczone są do samochodów wyposażonych w katalizator i sondę lambda. Urządzenia te posiadają dodatkową elektronikę współpracującą z oryginalnymi czujnikami, które znajdują się na silniku niskoprężnym. Dzięki temu system ten reguluje w sposób ciągły skład mieszanki powietrzno-gazowej uwzględniając aktualny sposób pracy silnika. W ten sposób ilość gazu dostarczanego do silnika podlega ciągłej regulacji w czasie jazdy samochodem zależnie od obciążenia, przyspieszania, zwalniania itp. Pozwala to na oszczędną i dynamiczną jazdę przy równoczesnym ograniczeniu emisji spalin.

III generacja układów zasilania gazowego przeznaczona jest do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Są to układy pracujące w systemie DGI – Sterowany Cyfrowo System Wtrysku Gazu. Ilość porcji gazu regulowana jest tutaj przez komputer DGI, natomiast specjalny rozdzielacz dzieli ją precyzyjnie na 3 lub 4 równe części. Układy te pozbawione są miksera gazu dzięki czemu minimalizowana jest różnica w wydajności silnika pracującego na gazie i na benzynie. Dzięki dużej prędkości pracy i dużemu otwarciu wtryskiwacza system DGI nie ulega zatkaniu pozostając równie sprawnym zimą i latem.

IV generacja układów gazowych to najnowocześniejsze konstrukcje, w których celem jest wyeliminowanie różnic dynamiki i mocy silnika przy zmiennym zasilaniu hybrydowym. Cel ten uzyskany został przez wprowadzenie nowoczesnego układu wtrysku gazu - SGI (Sekwencyjny Wtrysk Gazu). W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny. Z reduktora ciśnienie gazu doprowadzone jest do wtryskiwaczy SGI zamontowanych na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra. Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno. Dzięki temu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz, samochód uzyskuje znakomitą charakterystykę jezdną. Według niektórych badań moc silnika pracującego z układem SGI jest nawet większa od uzyskiwanej na benzynie! Układ ten zgodny jest z systemem kontroli E-OBD II. Ponadto w systemie tym emisja spalin spełnia najnowsze wymogi UE.

Układy V generacji  omijają etap tworzenia mieszanki gazowo-powietrznej w mikserze, tylko posiadają system wtrysku gazu w fazie ciekłej. W tej postaci od razu trafia do cylindra co wpływa na większą ekonomiczność tych rozwiązań w eksploatacji. Jednakże są one drogie i dla tego koszt zwrotu takiej inwestycji jest dużo dłuższy niż w przypadku instalacji gazowych niższych generacji

Obecnie w Europie stosowane są cztery generacje gazowych układów zasilania silników samochodowych:

Generacja

Charakterystyka

Zastosowanie

I generacja

prosta budowa i prosta zasada działania

samochody gaźnikowe

II generacja

zastosowanie dodatkowej elektroniki, która głównie reguluje ilość gazu napływającego do silnika dla uzyskania odpowiedniego składu mieszanki gazowo-powietrznej

samochody z wtryskiem benzyny wyposażone w sondę lambda i katalizator

III generacja

indywidualne doprowadzenie gazu nadciśnieniu do każdego cylindra oddzielnie przy centralnie regulowanej dawce gazu (wtrysk centralny)

nowoczesne samochody wyposażone w kolektor dolotowy wykonany z tworzyw sztucznych

IV generacja

sekwencyjny wtrysk gazu poprzez indywidualne wtryskiwacze do poszczególnych cylindrów na podstawie oryginalnych sygnałów pobieranych z wtryskiwaczy benzyny

przede wszystkim nowoczesne samochody spełniające normy EURO III i EURO IV