Ciągłe
podwyżki cen benzyny sprawiły, że jazda na benzynie należy do drogich
przyjemności. Tankując samochód na stacji za ta samą ilość benzyny płacimy
coraz więcej i niejednokrotnie skręca Nas, gdy sięgamy do portfela. Planując
jazdę samochodem coraz częściej zastanawiamy się gdzie i czy w ogóle jechać, a
jeżeli tak to jak rosnące wydatki pod dystrybutorem zmniejszyć. Rozwiązaniem
naszych problemów i lekarstwem dla naszej skromnej kieszeni staje się
wyposażenie naszego samochodu w instalację gazową.
Niejednokrotnie stawiamy sobie pytanie czy warto zamontować w
samochodzie gaz. Tych którzy to uczynili już nie trzeba do tego przekonywać,
ponieważ cieszą się ze swojej decyzji i zaoszczędzonych pieniędzy. Owszem
zamontowanie gazu do samochodu kosztuje i nie zawsze są to małe pieniądze, lecz
coraz więcej zakładów posiada możliwość zakupu na raty przy atrakcyjnych
warunkach.. Wydane przez Nas pieniądze należy traktować jako inwestycję, która
nie dość, że szybko się zwraca to dodatkowo podnosi wartość Naszego samochodu.
Argumentem przemawiającym na korzyść gazu oprócz tego, że jest dwukrotnie
tańszy jest jego powszechna dostępność i ogromna ilość stacji LPG.
Czy założenie samochodowej instalacji
gazowej jest opłacalne?
Odpowiedź brzmi
zdecydowanie TAK - Gaz jest na dzień
dzisiejszy znacznie tańszy od benzyny. Zachęcamy do skorzystania z naszego
KALKULATORA, który pomoże zobrazować te oszczędności. Drugi powód jest taki że
,silnik zasilany gazem zużywa się znacznie wolniej niż zasilany benzyną. Gaz
nie rozpuszcza oleju, w związku z czym tłoki ,pierścienie pracują cały czas na
tzw. filmie olejowym przez co nie wycierają się i nie powiększają luzów między
tłokiem a cylindrem. Pozwala to zachować żądaną przez producenta kompresję w silniku.
Poza tym gaz spala się dużo płynniej dzięki wyższej liczbie oktan
"110" od benzyny przez co osprzęt silnika tj. łańcuszek czy pasek
rozrządu, alternator itp. też zużyje się znacznie wolniej.
Przy prawidłowo
dobranej i dobrze zamontowanej instalacji gazowej , różnica mocy nie powinna
być większa niż 15% - a wynika to głównie z mniejszej wartości opałowej gazu w
stosunku do benzyny.
Instalacja LPG w
samochodach spełnia wysokie wymagania bezpieczeństwa. Różne testy zderzeniowe
udowodniły, że dzięki wytrzymałości i integralności zbiornika paliwa, auto gaz
jest bezpieczniejszy niż benzyna. Instalacje te posiadają wszelkie atesty
bezpieczeństwa europejskiego i krajowego, dlatego nie ma przeciwwskazań do
dopuszczenia pojazdu do ruchu, jak również podstaw do twierdzenia, że
instalacja gazowa może być niebezpieczna, zwłaszcza, że system ten posiada
szereg zabezpieczeń zarówno mechanicznych i elektrycznych. Dopływ gazu do silnika jest odcinany w momencie wyłączenia
zapłonu. Zbiornik auto gazu jest wyposażony w specjalny wskaźnik, który
umożliwia sprawdzenie, czy ilość gazu w zbiorniku nie przekracza 80% jego
całkowitej pojemności.
Nie ma przeciwwskazań do montażu
instalacji w samochodach starszych i takich z dużym przebiegu, jeśli silnik nie spala nadmiernie oleju i ma
odpowiednią kompresję.
Spośród paliw naturalnych wykorzystywanych w
gospodarce gaz jest najczystszym źródłem energii. Gaz płynny w najmniejszym
stopniu obciąża środowisko, w którym żyjemy - i to w całym procesie jego
przetwarzania: od wydobycia, aż do momentu spalenia. Podczas
spalania gazu płynnego wydzielają się znacznie mniejsze, niż w przypadku innych
nośników energii, ilości dwutlenku węgla, dwutlenku siarki, tlenków azotu,
sadzy i popiołu. W spalinach powstałych po spalaniu gazu płynnego nie ma
tlenków siarki - uważanych za główną przyczynę kwaśnych deszczów - nie ma
również pyłów czy fluorytów. Gaz ogranicza też postęp efektu cieplarnianego -
emisja dwutlenku węgla jest 1,5 raza mniejsza niż w przypadku innych paliw
płynnych i dwukrotnie mniejsza niż w przypadku paliw stałych. Ekologia jest
szczególnie ważnym argumentem w odniesieniu do starszych samochodów.
Zamontowane w nich instalacje gazowe pozwalają w znacznym stopniu ograniczyć
zanieczyszczenia generowane do atmosfery. Instalacje gazowe LPG zapewniają
również spełnienie rygorystycznych wymogów przewidzianych dla pojazdów
eksploatowanych w Unii Europejskiej: EURO3 i EURO4.Jest to zatem
paliwo ekologiczne.
JAK
UTRZYMAĆ SPRAWNOŚĆ INSTALACJI GAZOWEJ
Należy wykonywać okresowo następujące czynności:
Regulacje silnika - zgodnie z zaleceniami
producenta (zależnie do przebiegu samochodu):
Wymiany elementów silnika - zgodnie z zaleceniami
producenta (zależnie od przebiegu samochodu):
Rozwój
technologii zasilania samochodów gazem postępuje wraz ze zmianami wprowadzanymi
przez producentów układów napędowych, przede wszystkim silników. Przy wyborze
rodzaju instalacji pierwszorzędne znaczenie ma metoda wtrysku paliwa, która
funkcjonuje w danym silniku (bądź też jej brak). Istotny jest również typ kolektora
ssącego. Kluczowe jest tutaj znalezienie właściwego spośród wielu rozwiązań
oferowanych przez producentów instalacji gazowych, gdyż coraz to nowsze
generacje instalacji uwzględniają zmiany zachodzące w konstrukcjach
silnikowych.
Wybór
instalacji wiąże się również z oczekiwaniami inwestora, co do funkcjonalności,
efektywności i parametrów uzyskiwanych względem wartości eksploatacyjnych
zastosowanego układu, gdyż systemy bardziej zaawansowane technologicznie w
większym zakresie amortyzują spadki mocy silnika pracującego na gazie oraz
wzrosty objętości pobieranego paliwa a nawet je eliminują.
Ogólnie rodzaje instalacji podzielić można na pięć generacji. Ich charakterystyki znajdują się poniżej:
Instalacja gazowa I generacji jest najprostszym systemem
zasilania gazem. Montowana jest najczęściej w starszych autach z gaźnikiem lub
wtryskiem bez sondy lambda. W skład układu wchodzi reduktor i elektrozawór
gazowy (oraz dodatkowy elektrozawór benzynowy w przypadku gaźnika) otwierający
lub zamykający przepływ gazu. Instalacja składa się też z centralki, miksera
(czyli mieszalnika pobierającego gaz z reduktora-parownika i tworzącego
mieszankę powietrzno-gazową), przewodów oraz zbiornika. Samochody z wtryskiem
automatycznie mogą przełączać się na gaz z benzyny, gaźnikowe - trzeba przełączać ręcznie.
Układy II generacji przeznaczone są do samochodów
wyposażonych w katalizator i sondę lambda. Urządzenia te posiadają dodatkową
elektronikę współpracującą z oryginalnymi czujnikami, które znajdują się na
silniku niskoprężnym. Dzięki temu system ten reguluje w sposób ciągły skład
mieszanki powietrzno-gazowej uwzględniając aktualny sposób pracy silnika. W ten
sposób ilość gazu dostarczanego do silnika podlega ciągłej regulacji w czasie
jazdy samochodem zależnie od obciążenia, przyspieszania, zwalniania itp.
Pozwala to na oszczędną i dynamiczną jazdę przy równoczesnym ograniczeniu
emisji spalin.
III generacja układów zasilania gazowego przeznaczona jest do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Są to układy pracujące w systemie DGI – Sterowany Cyfrowo System Wtrysku Gazu. Ilość porcji gazu regulowana jest tutaj przez komputer DGI, natomiast specjalny rozdzielacz dzieli ją precyzyjnie na 3 lub 4 równe części. Układy te pozbawione są miksera gazu dzięki czemu minimalizowana jest różnica w wydajności silnika pracującego na gazie i na benzynie. Dzięki dużej prędkości pracy i dużemu otwarciu wtryskiwacza system DGI nie ulega zatkaniu pozostając równie sprawnym zimą i latem.
IV
generacja układów gazowych to
najnowocześniejsze konstrukcje, w których celem jest wyeliminowanie różnic
dynamiki i mocy silnika przy zmiennym zasilaniu hybrydowym. Cel ten uzyskany
został przez wprowadzenie nowoczesnego układu wtrysku gazu - SGI (Sekwencyjny
Wtrysk Gazu). W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do
wtryskiwacza benzyny. Z reduktora ciśnienie gazu doprowadzone jest do
wtryskiwaczy SGI zamontowanych na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra.
Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla
każdego cylindra osobno. Dzięki temu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje
różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz,
samochód uzyskuje znakomitą charakterystykę jezdną. Według niektórych badań moc
silnika pracującego z układem SGI jest nawet większa od uzyskiwanej na
benzynie! Układ ten zgodny jest z systemem kontroli E-OBD II. Ponadto w
systemie tym emisja spalin spełnia najnowsze wymogi UE.
Układy V generacji omijają
etap tworzenia mieszanki gazowo-powietrznej w mikserze, tylko posiadają system
wtrysku gazu w fazie ciekłej. W tej postaci od razu trafia do cylindra co
wpływa na większą ekonomiczność tych rozwiązań w eksploatacji. Jednakże są one
drogie i dla tego koszt zwrotu takiej inwestycji jest dużo dłuższy niż w
przypadku instalacji gazowych niższych generacji
Obecnie w Europie stosowane są
cztery generacje gazowych układów zasilania silników samochodowych:
|